چیلرها در دو دسته اصلی قرار می گیرند: فشرده سازی بخار و چیلرهای جذب بخار. چیلرهای فشرده سازی بخار از یک کمپرسور مکانیکی برقی استفاده می کنند تا مبرد را به سمت سیستم بیاندازد در حالی که چیلرهای جذب بخار از گرما برای حرکت مبرد در سیستم استفاده می کنند.

چیلرهای فشرده سازی بخار رایج ترین و در دو زیر مجموعه قرار دارند: چیلرهای هوا و چیلرهای آب. بیایید نگاهی گذرا به نحوه کار هر یک از این برنامه ها ، برنامه های کاربردی آنها و جوانب مثبت و منفی هر یک بپردازیم.

چگونه چیلر هوا خنک و چیلرهای آب کار چگونه می کنند

چیلرهای هوا و آب هر دو دارای یکسان هستند: اواپراتور ، کمپرسور ، کندانسور و شیر انبساط. علاوه بر این ، مکانیک برای هر دو بسیار مشابه است. کمپرسور مبرد را در اطراف داخل چیلر از طریق خازن ، شیر انبساط ، اواپراتور و برگشت به کمپرسور سوق می دهد.

درباره نحوه کار چیلرها در اینجا بیشتر بخوانید

تفاوت اصلی بین چیلرهای هوا و آب در چگونگی بیرون کشیدن گرمای ناخواسته است. شما آن را حدس می زنید که هوا از ما استفاده می کند تا هوا را از بین برود و گرما را از بین ببریم.

چیلرهای هوایی

چیلرهای خنک کننده هوا از هوا استفاده می کنند تا با استفاده از فن ها ، هوا را از بین لوله های در معرض کندانسور خارج کنند. در حالی که چیلرهای هوا به انرژی بیشتری نسبت به چیلرهای خنک شده در آب احتیاج دارند ، اما هنگام خنک شدن ثابت می تواند گزینه بسیار خوبی باشد. نصب چیلرهای هوا آسان است و معمولاً در خارج از ساختمان قابل نصب است (بدون نیاز به فضای اضافی). در مقایسه با چیلرهای آب ، چیلرهای هوا مستعد ابتلا به انسداد و مسائل مربوط به چرخش هستند.

چیلرهای آبی

چیلرهای آب گرما را با پمپاژ آب از طریق یک میعان کننده درزگیر و پراکنده کردن آن از طریق برج خنک کننده از بین می برد. چیلرهای خنک شده در آب معمولاً از چیلرهای خنک کننده هوا کارآمد تر هستند. با استفاده از تبخیر آب برای از بین بردن گرما ، انرژی کمتری از دمیدن هوا در یک سطح گرم استفاده می شود. این به لطف ظرفیت گرمای زیاد آب است. علاوه بر این ، چیلرهای آب تمایل به ماندن بیشتر از چیلرهای خنک کننده هوا دارند.

انواع فن آوری کمپرسور

چیلرهای خنک کننده هوا و خنک کننده آب با توجه به نوع فن آوری کمپرسور مورد استفاده طبقه بندی می شوند.

چیلرهای گریز از مرکز

اکثر چیلرهای گریز از مرکز ، چیلرهای آب هستند (بسیار نادر است که یک سیستم گریز از مرکز را در یک چیلر هوایی پیدا خواهید کرد). چیلرهای گریز از مرکز اغلب برای بارهای خنک کننده متوسط ​​و بزرگ استفاده می شوند (به طور معمول از 150 تا 6000 تن یخچال در دسترس است) این سیستم ظرفیت خنک کننده بالایی را در یک طراحی جمع و جور ارائه می دهد. چیلرهای گریز از مرکز با استفاده از پروانه های دوار برای فشرده سازی مبرد و مجبور کردن آن در اطراف چیلر کار می کنند....

چیلرهای برگشت پذیر

این سیستم ها با استفاده از پیستون و محفظه برای فشرده سازی مبرد کار می کنند. در هر کدام از مدلهای تنی که در North Slope Chillers بفروش می رسیم ، یک کمپرسور متقابل پیدا خواهید کرد.

چیلرهای اسکرال

از کمپرسورهای اسکرال در کولرهای هوا و آب استفاده می شود. این چیلرها با استفاده از دو صفحه مارپیچی (یک ثابت و یک چرخش) برای فشرده سازی مبرد کار می کنند. چیلرهای ما برای مدلهای 1 و 2 تنی از کمپرسورهای پیمایش استفاده می کنند.

چیلرهای اسکرو

از چیلرهای اسکرو هم در چیلرهای آب و هم در هوا استفاده می شود و برای بارهای خنک کننده کوچک و متوسط ​​بهترین است. این چیلرها معمولاً با 70 تا 600 تن در دسترس هستند. کمپرسورهای پیچ با استفاده از دو روتور مارپیچ چرخان به هم پیوسته برای فشرده سازی مبرد کار می کنند.